door jan 9, 2024

Ze zeggen dat mijn verhaal persoonlijk moet zijn. Maar wat betekent dat? Hoe persoonlijk moet ik dan worden, ik heb helemaal geen zin om mijn hele hebben en houden online te zetten? Deze vraag krijg ik regelmatig als ik in gesprek ben met professionals, ondernemers of leiders over storytelling. En het is één van de beste vragen die je jezelf kunt stellen. In deze FAQ (Frequently Asked Questions) vind je het antwoord op de vraag: wat deel ik wel, wat deel ik niet als ik als professional persoonlijke verhalen deel?

Professionele doelen voor je storytelling?
Houd het dan ook professioneel

Als je storytelling professioneel inzet, dan doe je dat met een doel. 

  • Als je ondernemer bent, wil je een verhaal kunnen vertellen om jezelf en jouw aanbod zichtbaar te maken en een verbinding te creëren met je doelgroep. 
  • Als leider in een organisatie wil je mensen mee kunnen nemen in een bepaalde verandering. Jij loopt namelijk voor de troepen uit en het is belangrijk dat je verhaal op begrip kan rekenen. En liefst zelfs mensen kan inspireren en motiveren. 
  • Of je wilt als inhoudelijk expert bepaalde stakeholders overtuigen van de urgentie van een bepaald vraagstuk. Met de data alleen red je het niet, je weet als geen ander dat je ook een goed verhaal nodig hebt om je punt te maken. 

 Storytelling kan in al deze situaties dé skill zijn die het verschil maakt om jou te helpen je doelen te bereiken. Maar storytelling heeft die ene niet onderhandelbare eigenschap: je verhaal moet persoonlijk zijn. En geloof me, dat is minder intimiderend en ingewikkeld dan het soms klinkt. 

Persoonlijke verhalen hoeven niet over jou te gaan

De grootste eyeopener voor veel professionals is dat persoonlijke verhalen niet per se over jou hoeven te gaan. Meestal zorgt dat voor een zucht van opluchting, nog voor ik heb uitgelegd hoe dat precies zit.  Er moet ‘een’ persoon in je verhaal zitten. Natuurlijk niet een totaal volstrekt willekeurig iemand. Maar persoonlijke verhalen gaan over mensen. Mensen die iets meemaken, die tegen een uitdaging of problemen aanlopen en op zoek gaan naar een oplossing. 

Simpel gezegd is dat alles waar het om draait bij storytelling. 

 Als professional hoef je niet al jouw persoonlijke privéworstelingen te delen. Liever niet zelfs.  Je klant, je cliënt, je medewerker kan de hoofdpersoon zijn in je verhaal. Juist in professionele storytelling levert dat waardevolle verhalen op. 

  • Je vertelt hoe het leven van een cliënt is veranderd omdat jullie zorginstelling op het juiste moment de juiste zorg kon bieden
  • Je vertelt hoe jij als boekhouder die ene klant helpt geholpen om inzicht en overzicht te krijgen in de financiële chaos
  • Je vertelt als inhoudelijk expert wat je nieuwe product, beleid, dienst of welke oplossing dan ook, voor impact zal hebben op de gebruiker. Of als je urgentie wilt kweken: hoe het vreselijk mis kan gaan als de oplossing er niet komt. 

Als professional heb je dan een andere rol in het verhaal.

Betekent dit dat je lukraak verhalen kunt gaan delen uit de praktijk? Nee, wees hier heel voorzichtig en zorgvuldig mee. Maar als je businesscoach bent, hovenier of trainer, om maar wat te noemen, dan krijg je waarschijnlijk regelmatig dezelfde vragen of dezelfde casuïstiek. Ik krijg zelf als storytellingspecialist ook vaak dezelfde vraag, in net een andere vorm. Gebruik algemene voorbeelden en kleur ze persoonlijk in, maar wel geanonimiseerd . Dus weer niet zó persoonlijk dat iemand denkt: hé, ik was gisteren bij deze businesscoach en nu zet ze m’n hele verhaal op LinkedIn! Wil je wel wat persoonlijks delen uit de praktijk en mensen met naam en toenaam noemen? Vraag dan vooraf toestemming.  

Weeg af voor jezelf waar jouw grenzen liggen

Is personal branding één van je doelen om storytelling in te zetten? Dan is het zinvol om over jezelf te vertellen: wie je bent en waar je voor staat. Dat hoeven geen epische verhalen te zijn met al je bloed, zweet en tranen om hier te komen.  Houd het professioneel. Mensen willen weten wie jij bent en wat jou het recht geeft om iets over het onderwerp te vinden. Vooral voor ondernemers is deze persoonlijke component een belangrijk onderdeel van hun branding- en contentstrategie. Maar ook als jij als leider een persoonlijk en kwetsbaar verhaal kunt en wilt delen, kom je authenthieker en geloofwaardiger over. 

Ga je persoonlijke verhalen delen? Maak dan vooraf bewust de afweging wat je wel en niet wilt delen. Waar ligt voor jou de grens als professional? En voor de goede orde: om kwetsbaar en authentiek te zijn, hoef je niet je hele hebben en houden te delen. 

“Share your scars,

not your open wounds” 

– Amy Porterfield, marketingspecialist

Voorkom deze 3 valkuilen bij persoonlijke verhalen

In het gratis e-book ‘Persoonlijke verhalen delen als professional’ ga ik wat dieper in op de balans tussen persoonlijke verhalen en professioneel blijven. Je leest in het e-book meer over de drie valkuilen:

 

  • Valkuil 1: je stelt je té kwetsbaar op en deelt te veel. Dat kan voor jezelf en je publiek awkward voelen. Brené Brown (ja, die van de Ted Talk over kwetsbaarheid) heeft daar zelf een goede tip voor die je ook dit in e-book leest: zij deelt wat kwetsbaar is, maar niet wat intiem is. 
  • Valkuil 2: Je deelt te vroeg persoonlijke verhalen. Soms zit je ergens nog middenin. Meestal is dat niet het beste moment om persoonlijk te worden als professional, omdat je (nog) niet kunt uitzoomen om de lessen te leren van deze ervaring. Je verhaal is dan te persoonlijk en te weinig universeel. 
  • Valkuil 3: Je deelt verhalen zonder doel. Zeker als je professionele doelen hebt, is het aan te raden om ergens in je verhaal de link te maken naar de reden waarom je dit deelt als professional.
  • In het e-book vind je ook drie voorbeelden van LinkedIn-posts die zakelijk én professioneel zijn. 

Geschreven door Femke