over storypro

Business Storytelling voor organisaties en professionals

Wie ben je, waarom doe je wat je doet, waar sta je voor, waar ga je voor? Het zijn de ‘grote’ vragen die je als professional of organisatie regelmatig dwingen om naar jezelf en je eigen verhaal te kijken. Hoe verwoord je wie jij bent, wat jij belangrijk vindt en waarom dat voor anderen ook interessant zou kunnen zijn? Liefst op zo’n manier dat anderen dat ook zien, voelen en begrijpen natuurlijk.

Mensen mee kunnen nemen in jouw verhaal

Als je dat kunt, als je mensen écht mee kunt nemen in jouw verhaal, dan gebeurt er iets magisch. Jouw plan wordt een gezamenlijk plan, jouw visie een gezamenlijk toekomstplaatje, jouw missie iets wat we samen voelen en willen. En jij als mens of organisatie wordt iemand waar we graag zaken mee doen. Er komt iets in beweging. Met Storypro help ik jou als organisatie of professional met het vinden en vertellen van verhalen die betekenis geven aan wie je bent en wat je doet. 

Verhalen die we allemaal herkennen

Als oud-journalist weet ik als geen ander dat er parels van verhalen schuilen in bijna alles en iedereen waar we ons mee omringen. Dat hoeven geen grootse en meeslepende verhalen te zijn. Juist de kleine en herkenbare verhalen hebben vaak meer zeggingskracht dan je denkt. Het zijn de verhalen die echt zijn, die we allemaal kennen en herkennen, die in staat zijn om mensen en organisaties te veranderen.

Geen blabla, maar echte verhalen

Het is alleen de kunst om die verhalen boven water te halen en op een aansprekende manier te vertellen. Precies daarmee help ik organisaties en professionals: de verhalen die er al lang zijn vinden, vormen en vertellen. Die verhalen zijn nooit een doel op zich, maar een middel of manier om jou te helpen succesvoller te zijn in wat je doet of wilt bereiken. Want uiteindelijk heb je in iedere professionele setting ‘een verhaal te verkopen’. Storypro helpt je aan het echte, authentieke verhaal: no-nonsense, menselijk en zonder de blabla. 

 

 

Trainer, procesbegeleider, interviewer en onderzoeker, schrijfdocent, verhalenmaker, communicatieadviseur, storycoach. In verschillende rollen help ik  organisaties, ondernemers en professional om storytelling in te zetten en verhalen voor je te laten werken. 

Femke Nales, Storypro

mijn verhaal

Waarom Storypro?

Als journalist heb ik me altijd verbaasd over de blabla waar we onze verhalen in verstoppen. Moeilijke woorden, abstracte begrippen, jargon. Corporate statements die zo algemeen zijn dat ze voor iedere organisatie zouden kunnen gelden. En  heel veel feiten en argumenten. Terwijl we vaak geen behoefte hebben aan nog meer feiten, we hebben behoefte aan een nieuw verhaal.  Met Storypro help ik sinds 2015 organisaties en professionals met het vinden en vertellen van no-nonsense verhalen. Geen blabla, maar verhalen die helpen om effectief en duidelijk over te brengen wie je bent, waar je voor staat en waar je voor gaat.  Zodat je met meer effect en succes communiceert. 

Storytelling als vak

Verhalen kunnen vinden en kunnen vertellen is een vak. Het is mijn vak. Je hebt mensen die op hun veertigste nog steeds niet weten wat ze willen worden. Ik wist het al op mijn negende. Toen ik negen jaar was kreeg ik van mijn opa een typemachine. Een afdankertje van zijn boekhoudkantoor. De typemachine was een grijze Underwood en hij was zo zwaar dat mijn vader ‘m op mijn bureautje moest tillen.

Mijn eerste verhalenmachine

De dag dat ik die typemachine kreeg, heb ik er de hele dag achter gezeten. Starend naar een wit vel papier. Ik moest alle kracht in mijn kleine kindervingers gebruiken om één letter te maken. Van die letters maakte ik een verhaal. “De wereld op z’n kop”, was de titel van dat eerste verhaal. Het was beslist geen verheffende proza. In mijn verhaal hingen tafels en stoelen aan het plafond en dat was het dan wel zo’n beetje. Maar voor mij was het magisch, ik had een verhalenmachine, waarmee ik een compleet nieuwe wereld kon creëren. Vanaf dat moment wist ik: als ik later groot ben, wil ik verhalen vertellen. Ik wilde journalist worden.

Informatie vertalen naar verhalen

In 1993 deed ik een toelatingsexamen voor de School voor de Journalistiek in Zwolle. Ik had een missie: ik wilde journalist worden. Maar daarvoor moest ik wel worden ingeloot. En, zo werd me geadviseerd door de decaan, ik moest ook een andere studie kiezen voor de zekerheid. Want stel dat ik uitgeloot zou worden, wat zou ik dan gaan doen? Ik koos voor de HBO-opleiding tot tolk en vertaler in Maastricht. Dan maar Japans leren. Als ik geen journalist kon worden, wilde ik mijn nieuwsgierigheid bevredigen door een volstrekt onbegrijpelijke taal te doorgronden en een hele andere cultuur te leren kennen. Ik ben uiteindelijk nooit Japans gaan studeren, want ik werd ingeloot voor de School voor Journalistiek.

Waar gaat het over en wat betekent het voor mij?

Wat ik toen niet wist is dat mijn werk als journalist later verdacht veel zou gaan lijken op het werk van tolken en vertalers. Want van gortdroge beleidsnotities en ambtelijk jargon verhalen maken voor lezers van een regionale krant vraagt een behoorlijke vertaalslag. Waar gaat dit over? Waarom is het belangrijk? Wat betekent het, voor wie? Het duurde even voordat ik het zelf door kreeg: vertalen in verhalen is mijn vak als journalist. Doorvragen tot iedereen het snapt, doorgronden wat hun taal betekent, hun cultuur en context leren kennen en alle informatie vervolgens vertalen naar verhalen. 

Alles draait om betekenis

In de vijftien jaar dat ik als journalist werkte leerde ik vele talen. De taal van ambtenaren en bestuurders, de taal in de zorg, in het onderwijs, het bedrijfsleven, tijdens rechtszaken, in ingewikkelde datasheets. Maar ik heb vooral geleerd om het verhaal te vinden dat verstopt zit achter de taal die we gebruiken en de vele cijfers en woorden die we nodig hebben om ons verhaal te vertellen. Wat bedoel je precies, wat is de kern van wat je te vertellen hebt en wat betekent dat voor de mensen die ik als journalist dit verhaal wil vertellen? Want uiteindelijk heeft alles wat we doen betekenis voor de mensen om ons heen.

Richting en betekenis geven

Na jaren als journalist en leidinggevende gewerkt te hebben bij de Twentsche Courant Tubantia, heb ik in 2015 Storypro opgericht en me verder gespecialiseerd in Business Storytelling. Ik ben ervan overtuigd dat de organisaties, ondernemers en professionals die storytelling omarmen voorop gaan lopen in een wereld die steeds meer vraagt om echtheid, vertrouwen er verbinding. Mensen en organisaties die hun verhaal durven en kunnen vertellen, weten wat er leeft en speelt in de hoofden en harten van de mensen waarmee ze werken en waarvoor ze werken. 

Zulke organisaties vertellen niet zomaar verhalen, ze leven de verhalen die ze vertellen. Die verhalen geven richting en betekenis, ze laten zien wie ze echt zijn en wat ze echt bijzonder maakt. Daarvoor hoeven ze het woord ‘bijzonder’ of ‘uniek’ niet te gebruiken. De verhalen spreken voor zich. 

Storytelling als vak

Verhalen kunnen vinden en kunnen vertellen is een vak. Het is mijn vak. Je hebt mensen die op hun veertigste nog steeds niet weten wat ze willen worden. Ik wist het al op mijn negende. Toen ik negen jaar was kreeg ik van mijn opa een typemachine. Een afdankertje van zijn boekhoudkantoor. De typemachine was een grijze Underwood en hij was zo zwaar dat mijn vader ‘m op mijn bureautje moest tillen.

Mijn eerste verhalenmachine

De dag dat ik die typemachine kreeg, heb ik er de hele dag achter gezeten. Starend naar een wit vel papier. Ik moest alle kracht in mijn kleine kindervingers gebruiken om één letter te maken. Van die letters maakte ik een verhaal. “De wereld op z’n kop”, was de titel van dat eerste verhaal. Het was beslist geen verheffende proza. In mijn verhaal hingen tafels en stoelen aan het plafond en dat was het dan wel zo’n beetje. Maar voor mij was het magisch, ik had een verhalenmachine, waarmee ik een compleet nieuwe wereld kon creëren. Vanaf dat moment wist ik: als ik later groot ben, wil ik verhalen vertellen. Ik wilde journalist worden.

Informatie vertalen naar verhalen

In 1993 deed ik een toelatingsexamen voor de School voor de Journalistiek in Zwolle. Ik had een missie: ik wilde journalist worden. Maar daarvoor moest ik wel worden ingeloot. En, zo werd me geadviseerd door de decaan, ik moest ook een andere studie kiezen voor de zekerheid. Want stel dat ik uitgeloot zou worden, wat zou ik dan gaan doen? Ik koos voor de HBO-opleiding tot tolk en vertaler in Maastricht. Dan maar Japans leren. Als ik geen journalist kon worden, wilde ik mijn nieuwsgierigheid bevredigen door een volstrekt onbegrijpelijke taal te doorgronden en een hele andere cultuur te leren kennen. Ik ben uiteindelijk nooit Japans gaan studeren, want ik werd ingeloot voor de School voor Journalistiek.

Waar gaat het over en wat betekent het voor mij?

Wat ik toen niet wist is dat mijn werk als journalist later verdacht veel zou gaan lijken op het werk van tolken en vertalers. Want van gortdroge beleidsnotities en ambtelijk jargon verhalen maken voor lezers van een regionale krant vraagt een behoorlijke vertaalslag. Waar gaat dit over? Waarom is het belangrijk? Wat betekent het, voor wie? Het duurde even voordat ik het zelf door kreeg: vertalen in verhalen is mijn vak als journalist. Doorvragen tot iedereen het snapt, doorgronden wat hun taal betekent, hun cultuur en context leren kennen en alle informatie vervolgens vertalen naar verhalen. 

Alles draait om betekenis

In de vijftien jaar dat ik als journalist werkte leerde ik vele talen. De taal van ambtenaren en bestuurders, de taal in de zorg, in het onderwijs, het bedrijfsleven, tijdens rechtszaken, in ingewikkelde datasheets. Maar ik heb vooral geleerd om het verhaal te vinden dat verstopt zit achter de taal die we gebruiken en de vele cijfers en woorden die we nodig hebben om ons verhaal te vertellen. Wat bedoel je precies, wat is de kern van wat je te vertellen hebt en wat betekent dat voor de mensen die ik als journalist dit verhaal wil vertellen? Want uiteindelijk heeft alles wat we doen betekenis voor de mensen om ons heen.

Richting en betekenis geven

Na jaren als journalist en leidinggevende gewerkt te hebben bij de Twentsche Courant Tubantia, heb ik in 2015 Storypro opgericht en me verder gespecialiseerd in Business Storytelling. Ik ben ervan overtuigd dat de organisaties, ondernemers en professionals die storytelling omarmen voorop gaan lopen in een wereld die steeds meer vraagt om echtheid, vertrouwen er verbinding. Mensen en organisaties die hun verhaal durven en kunnen vertellen, weten wat er leeft en speelt in de hoofden en harten van de mensen waarmee ze werken en waarvoor ze werken. 

Zulke organisaties vertellen niet zomaar verhalen, ze leven de verhalen die ze vertellen. Die verhalen geven richting en betekenis, ze laten zien wie ze echt zijn en wat ze echt bijzonder maakt. Daarvoor hoeven ze het woord ‘bijzonder’ of ‘uniek’ niet te gebruiken. De verhalen spreken voor zich. 

Storypro werkt(e) o.a voor:  

 

toe aan een nieuw verhaal? 

Neem contact op

Femke Nales | Storypro

femkenales@storypro.nl

06 38532891