verhalen uit de onderstroom

Narratief onderzoek

Wat is het verhaal achter de cijfers? Wat vinden mensen écht? Welke verhalen leven er?  Met narratief onderzoek krijg je inzicht in ervaringen, emoties en beleving van mensen. Met het narratief onderzoeken en narratief evalueren van onderwerpen en thema’s kom je tot praktische inzichten en aanbevelingen. 

narratief evalueren is geschikt bij participatieprocessen, bijvoorbeeld over duurzame opwek van energie met windmolens

Narratief evalueren van participatieprocessen

Wat vindt de inwoner zelf van participatieprocessen? Voelen inwoners zich gezien en gehoord als ze mogen meepraten en meedenken over hun eigen leefomgeving?  Storypro is gespecialiseerd in het narratief evalueren van participatieprocessen van overheden. Door aan het eind van een participatieproces met de inwoner in gesprek te gaan, krijgt ook de evaluatie zelf een participatief karakter. De inzichten uit de narratieve evaluaties worden gebruikt om processen en werkwijzen te verbeteren en om te leren van casuïstiek. Door met verhalen te werken, krijg je aansprekende voorbeelden uit de praktijk, waarin de ervaring van de inwoner centraal staat.  

data verrijken met storytelling

Kwantitatieve data verrijken met storylistening en storytelling

Heb je een enqûete gehouden die je veel kwantitatieve data heeft opgeleverd? Soms geven de cijfers aanleiding om toch eens wat dieper in het verhaal te duiken. Wat speelt hier nou precies? Wat betekenen de cijfers?  Wat is het verhaal erachter? Door mensen gericht te interviewen en te vragen naar hun verhalen krijg je meer context en andere, diepere inzichten. Verhalen maken zichtbaar wat mensen écht vinden, denken en voelen. Zo verbind je de bovenstroom met de onderstroom en krijg je zicht op het totaalplaatje. Storypro kan helpen bij het bieden van menselijk inzicht door klanten, inwoners of medewerkers te interviewen. Zo verrijk je niet alleen je onderzoeksresultaten, maar zorg je ervoor dat de onderzoeksresultaten menselijker en aansprekender zijn te communiceren. 

klantgericht als kernwaarde, laad je kernwaarde met storytelling<br />

Narratief onderzoek naar  kernwaarden in je organisatie

In veel organisaties gebruiken we grote woorden die niet voor iedereen dezelfde betekenis hebben. Als ze al een betekenis hebben. Narratief onderzoek kan ook antwoord geven op de vraag: waar hebben we het eigenlijk over als we het met elkaar hebben over als we grote woorden gebruiken als vrijheid, vertrouwen of werkgeluk? Wat beschouwen we samen als ongewenst gedrag, wat verstaand we onder persoonsgerichte zorg, klantgericht zijn?  Met narratief onderzoek kun je in groepen of 1-op-1 werken aan ‘sensemaking’. Tijdens een narratief interview of een storycirkel ga je op zoek gaan naar de verhalen en de gemeenschappelijke patronen die zorgen voor een gedeelde betekenis. Dat proces alleen is soms al een interventie op zich. 

inzichtverhalen

Waarom narratief onderzoek?

1. Inzicht in ervaringen en emoties

Verhalen geven inzicht in ervaringen en emoties. Ze maken patronen zichtbaar in de beleving van bepaalde thema’s en onderwerpen, zo krijg je grip op het ongrijpbare.

2. Diepe en rijke stuurinformatie

Verhalen leveren concrete voorbeelden op waarin beleving centraal staat. Met deze diepe persoonlijke inzichten kun je je stuurinformatie verrijken en emoties een functionele plek geven in je beleid, processen of (communicatie)strategie.

3. Verhalen verbinden

Door aandacht en ruimte te geven voor verhalen van mensen, toon je betrokkenheid. Door de verhalen ook serieus te nemen, ga je een nieuw gezamenlijk verhaal creëren.

Inzicht krijgen met narratief onderzoek

Emoties, ervaringen en beleving spelen een grote rol in alle processen waar je als organisatie mee te maken krijgt. Wil je weten wat er écht speelt in de hoofden en harten van mensen? Met een narratief onderzoek en het verzamelen van inzichtverhalen kun je emoties een functionele plek geven in verschillende processen.