Inzichtverhalen

Welk verhaal schuilt er achter de cijfers? Wat vinden mensen écht? Welke verhalen leven er, en werken deze voor je of tegen je? Onderzoek het met storylistening. 

Onderzoek wat mensen écht vinden

In een professionele omgeving hebben we het liever niet over emoties en gevoelens. We houden het graag SMART en sturen op de bovenstroom: cijfers, doelstellingen of andere rationele gegevens. Maar wat zegt het als je een 6,7 scoort op een tevredenheidsonderzoek? Als een meerderheid vindt dat we het klimaatprobleem moeten aanpakken? Door mensen gericht te interviewen en te vragen naar hun verhalen krijg je meer context en andere, diepere inzichten. Verhalen maken zichtbaar wat mensen écht vinden, denken en voelen. Zo verbind je de bovenstroom met de onderstroom en krijg je zicht op het totaalplaatje. 

Narratieve interviews

Eén op zichzelf staand verhaal zegt niet zo veel. Maar als je meerdere verhalen verzamelt over hetzelfde onderwerp op dezelfde methodische manier, krijg je waardevolle inzichten. Zo’n onderzoek heet een narratief onderzoek. Juist de kracht van het persoonlijk verhaal is hier waardevol. Mensen geven geen sociaal gewenste antwoorden, ze vertellen een verhaal en delen daarin hun eigen persoonlijke ervaringen. Persoonlijk en subjectief? Jazeker. Waardevol: absoluut. Want juist in die gezamenlijke persoonlijke ervaringen in de onderstroom schuilen bruikbare inzichten.

Wanneer narratief onderzoek?

  • Verdieping van enquêtes en peilingen : zoals tevredenheidsonderzoeken onder medewerkers, klanten, patiënten en cliënten . 
  • Stakeholderinterviews: inzicht krijgen in wensen, ideeën, belangen en/of behoeften van verschillende stakeholders. 
  • Sentimenten: spelen er rondom maatschappelijke thema’s stevige sentimenten of hardnekkige overtuigingen? Met verhalen krijg je grip op het ongrijpbare en kun je emoties een functionele plek geven in je communicatiestrategie. 
  • Verbeteren van producten, diensten of processen: door gericht te vragen naar ervaringen met bepaalde producten of processen. 
  • Verandertrajecten in organisaties waarbij je meer inzicht wilt in waar je staat en wat er speelt in de onderstroom om met je interventies en communicatie goed aan te sluiten bij je doelgroep.

 

 

inzichtverhalen

Waarom narratief onderzoek?  

1. Inzicht in ervaringen en emoties

Verhalen geven inzicht in ervaringen en emoties. Ze maken patronen zichtbaar in de beleving van bepaalde thema’s en onderwerpen, zo krijg je grip op het ongrijpbare. 

2. Diepe en rijke stuurinformatie

Verhalen leveren concrete voorbeelden op waarin beleving centraal staat. Met deze diepe persoonlijke inzichten kun je je stuurinformatie verrijken en emoties een functionele plek geven in je beleid, processen of (communicatie)strategie. 

3. Verhalen verbinden

Door aandacht en ruimte te geven voor verhalen van mensen, toon je betrokkenheid. Door de verhalen ook serieus te nemen, ga je een nieuw gezamenlijk verhaal creëren.

Inzicht krijgen met narratief onderzoek

Emoties, ervaringen en beleving spelen een grote rol in alle processen waar je als organisatie mee te maken krijgt. Wil je weten wat er écht speelt in de hoofden en harten van mensen? Met een narratief onderzoek en het verzamelen van inzichtverhalen kun je emoties een functionele plek geven in verschillende processen.