Storytelling en identiteit

Wie ben je en waar sta je voor? Versterk je identiteit met je missieverhaal, geef betekenis aan je kernwaarden of ontwikkel een corporate story op basis van échte verhalen. 

Missieverhalen: waar je voor staat

Je missie, je why, je purpose, je ikigai: hoe je het ook noemt. Het is belangrijk om te kunnen verwoorden wie je bent en waar je voor staat. Een ‘mission statement’ waarin je samenvat wat de missie is van jou of je bedrijf is een goed begin. Maar het echte werk begint daarna. Wat betekent je missie, hoe breng je de woorden tot leven? Storypro helpt je met het vinden en vertellen van verhalen waarmee je op een inspirerende wijze je missie op anderen kunt overbrengen.

Geef betekenis aan je kernwaarden

Kernwaarden verwoorden wat jij als organisatie belangrijk vindt én ze geven ook richting aan het gedrag dat jij verwacht van medewerkers. Maar vaak zijn kernwaarden vage en nietszeggende begrippen. Woorden op een placemat of koffiemok. Om kernwaarden tot leven te brengen hebben ze context en betekenis nodig. Storytelling kan helpen door samen verhalen te verzamelen, ontwikkelen en delen die betekenis geven aan de waarden waar je als organisatie voor staat.

Corporate story: veranker je verhaal

Met een corporate story veranker je jouw verhaal. Je verstevigt je identiteit intern en vertel je ook de rest van de wereld wie je bent, waar je vandaan komt, waar je voor staat en waar je voor gaat. Storypro gaat samen met jou voor het echte, geloofwaardige verhaal. Een verhaal dat herkenbaar is voor iedereen die bij je organisatie betrokken is. Jouw corporate story ontwikkelen we daarom ook samen met jou, je management, je medewerkers en misschien zelfs de klanten of leveranciers van je organisatie.   

 

identiteitsverhalen

Waarom investeren in je verhaal? 

1. Verhalen worden beter onthouden

Losse woorden en statements blijven niet hangen. Verhalen geven samenhang en context, en dat is precies waar ons brein naar op zoek is als we informatie tot ons nemen.

2. Verhalen hebben overtuigingskracht

Verhalen maken abstracte statements en woorden concreet en menselijk. Als mensen je verhaal beter begrijpen en herkennen ben je geloofwaardiger en heb je meer overtuigingskracht. 

3. Verhalen geven zin en betekenis

Je geeft woorden aan het waarom van je bestaan, je missie of purpose en schetst het grote plaatje. Dat geeft zin en betekenis voor de mensen waarmee en waarvoor je werkt.

Werkwijze: storytelling in 3 stappen

Stap 1: Storylistening - verhalen verzamelen

De verhalen zijn er al. In deze eerste stap gaan we verhalen vinden en verzamelen over de thema’s die voor jou of je organisatie relevant zijn. Dit doen we met storylistening: een interview- en gespreksmethodiek die mensen individueel of in groepen helpt om op verhaal te komen. Samen met jou bekijken we met wie we deze verhalen gaan verzamelen en hoe we dit proces gaan vormgeven. Dit proces is vaak een waardevolle stap in het ontwikkelen van je verhaal. Omdat je samen gaat onderzoeken, reflecteren en betekenis gaat geven aan de dingen die belangrijk voor jullie zijn.  

2. Storybuilding | verhalen ontwikkelen

Op basis van échte, waargebeurde verhalen, vormen we de basis voor de verhaallijn waarmee je context en betekenis kunt toevoegen aan je kernboodschap(pen). We vormen vervolgens het verhaal op een manier die zo goed mogelijk aansluit bij de behoeften en belevingswereld van je doelgroep. Dit proces kan in co-creatie worden georganiseerd, zodat je samen tot een gedeeld verhaal komt. Maar we kunnen het ook op basis van de verzamelde verhalen doen, en deze later terugkoppelen en bespreken met de betrokkenen. 

3. Storytelling | verhalen vertellen

Na het verzamelen en ontwikkelen van verhalen, heb je een stevige verhaallijn staan. Maar ook verschillende losse waargebeurde verhalen, zogenaamde microstories, die dat verhaal ondersteunen. De verhaallijn en bijpassende verhalen kunnen in deze derde stap vertaald worden naar geschikte communicatiemiddelen die je helpen je verhaal over te brengen. Van een pakkende speech of presentatie, tot blogs, artikelen, magazines of videoseries. Alles wat je maar kunt bedenken om je verhalen op een inspirerend en aansprekende manier te delen met je doelgroep.

 

Je identiteit versterken met storytelling

Eén van de belangrijkste verhalen die je als organisatie of professional te vertellen hebt is het verhaal waarin je vertelt wie je bent, waar je voor staat en waarom je doet wat je doet. Want als we zaken met je doen willen we weten met wie we te maken hebben. Wil je aan de slag met jouw verhaal? Neem dan contact op voor een vrijblijvende kennismaking. Samen kijken we dan wat jouw organisatie op dit moment nodig heeft.