Experience Storytelling

De ervaringsverhalen van klanten, medewerkers, inwoners, patiënten of cliënten zijn belangrijke ‘assets’ voor je organisatie.  

Customer storytelling

Een oppervlakkige review of een fictieve customer journey: daar doen we het vaak mee in onze marketing en communicatie. Zonde. Waarom niet werken met de échte ervaringen en échte verhalen van je klanten?  Dankzij jouw producten of diensten kan de held uitdagingen aan, problemen oplossen of gewoon een leuker en fijner leven leiden. De verhalen die je verzamelt bij je klanten zijn niet alleen authentieke verhalen om te delen via je communicatiekanalen. Verhalen verschaffen je ook waardevolle en diepe inzichten in de uitdagingen en worstelingen van je klanten en de manier waarop jij al waarde toevoegt. En mogelijk nog meer waarde kan toevoegen nu of in de toekomst. 

Employee storytelling

De talenten die jij als organisatie graag aan je wilt binden, hebben volop keuze. Ze willen weten wie je bent als organisatie, wat je waarden zijn en hoe deze aansluiten bij hun eigen waarden. Ze willen de sfeer en cultuur proeven en een verhaal horen waarvan ze denken: dát is de club waar ik bij wil horen! Met storytelling kun je de verhalen verzamelen die al volop aanwezig zijn in je organisatie en ze op zo’n manier ontwikkelen en vormen dat ze werken als krachtige communicatiemiddelen voor nieuw talent. Het leuke is, dat dit een geweldig proces is om ook intern aan je communicatie te werken en medewerkers te verbinden en verbonden te houden aan jou als organisatie. 

Citizen storytelling

Burgers betrekken bij maatschappelijke vraagstukken. Heb je als provincie of gemeente wel eens overwogen om storytelling in te zetten? Citizen storytelling draait geheel om het verhaal van de burger. Op basis van een thema gaan we methodisch verhalen verzamelen bij burgers. Deze analyseren we samen met de burger op narratieve patronen: welke rode draad zien we? Wat betekenen deze verhalen als we ze zo bij elkaar zien, wat hebben ze ons te zeggen? Door verhalen te delen en te analyseren ontstaat er een gedeeld verhaal, waarmee je op een geloofwaardige manier kunt communiceren naar andere burgers. Maar er ontstaat ook diep inzicht en interessante beleidsinformatie over hoe burgers bepaalde thema’s persoonlijk ervaren.  

Patient storytelling

De ervaringen van patiënten en cliënten, maar ook die van hun naasten, zijn ontzettend waardevol. Voor de organisatie, maar ook voor patiënten die in eenzelfde situatie belanden. Hoe ga je om met bepaalde situaties? Is wat ik meemaak normaal? Welke mogelijkheden hebben we nog? Soms willen we niet nog meer feitelijke informatie, we willen weten hoe anderen dit beleefd hebben. Want verhalen bieden steun, maar we leren ook ontzettend veel van de ervaringen die anderen met ons delen in hun verhalen. De ervaringsverhalen van patiënten kunnen bijdragen aan betere kwaliteit van zorg, maar kunnen ook richting en houvast bieden voor patiënten en cliënten die aan de start staan van een traject dat anderen al hebben doorlopen. Storytelling kan daarbij helpen op verschillende manieren. 
ervaringsverhalen

De waarde van ervaringen

1. Persoonlijke ervaringen zijn geloofwaardig

Ervaringsverhalen zijn waargebeurd en persoonlijk, we herkennen ons erin of kunnen ons in de situatie verplaatsen. Dat maakt de verhalen betrouwbaar en overtuigend.

2. Ervaringsverhalen bieden diepe inzichten

Geen statistische gemiddelden, maar echte mensen met echte verhalen. Ervaringsverhalen bieden diepe inzichten in onze emotionele belevingswereld: hoe en waarom maken we bepaalde keuzes en waarom doen we wat we doen?

3. Verhalen inspireren

Dankzij een verhaal kun je even in andermans schoenen staan, ervaren hoe het is in hun situatie, meeleven, vooruitkijken, leren van hun ervaringen. Dat inspireert en motiveert.

Maak gebruik van de kracht van ervaring

Staat de mens in jouw organisatie centraal? Dan zijn ervaringsverhalen een musthave. De waarde van ervaringsverhalen is enorm. Storypro helpt je heel graag met het vinden en vertellen van die ervaringsverhalen. Zo help je namelijk niet alleen je eigen organisatie met diepe inzichten. Maar vooral ook de mensen waarmee en waarvoor je werkt. Want ervaringen zijn een ware inspiratiebron voor anderen.    

 

Werkwijze: storytelling in 3 stappen

Stap 1: Storylistening - verhalen verzamelen
De verhalen zijn er al. In deze eerste stap gaan we verhalen vinden en verzamelen over de thema’s die voor jou of je organisatie relevant zijn. Dit doen we met storylistening: een interview- en gespreksmethodiek die mensen individueel of in groepen helpt om op verhaal te komen. Samen met jou bekijken we met wie we deze verhalen gaan verzamelen en hoe we dit proces gaan vormgeven. Dit proces is vaak een waardevolle stap in het ontwikkelen van je verhaal. Omdat je samen gaat onderzoeken, reflecteren en betekenis gaat geven aan de dingen die belangrijk voor jullie zijn.  
2. Storybuilding | verhalen ontwikkelen
Op basis van échte, waargebeurde verhalen, vormen we de basis voor de verhaallijn waarmee je context en betekenis kunt toevoegen aan je kernboodschap(pen). We vormen vervolgens het verhaal op een manier die zo goed mogelijk aansluit bij de behoeften en belevingswereld van je doelgroep. Dit proces kan in co-creatie worden georganiseerd, zodat je samen tot een gedeeld verhaal komt. Maar we kunnen het ook op basis van de verzamelde verhalen doen, en deze later terugkoppelen en bespreken met de betrokkenen. 
3. Storytelling | verhalen vertellen
Na het verzamelen en ontwikkelen van verhalen, heb je een stevige verhaallijn staan. Maar ook verschillende losse waargebeurde verhalen, zogenaamde microstories, die dat verhaal ondersteunen. De verhaallijn en bijpassende verhalen kunnen in deze derde stap vertaald worden naar geschikte communicatiemiddelen die je helpen je verhaal over te brengen. Van een pakkende speech of presentatie, tot blogs, artikelen, magazines of videoseries. Alles wat je maar kunt bedenken om je verhalen op een inspirerend en aansprekende manier te delen met je doelgroep.