Contentstrategie

Verhalen met een doel

Voor je gaat rennen, moet je eerst je veters strikken. Want vroeg of laat kun je in je organisatie de volgende vraag verwachten: zeg, wat levert dat nou eigenlijk op al die verhalen? Met een contentstrategie maak je verhalen met een doel. Je beantwoordt hoe je dingen gaat doen, waarom je het doet zoals je het doet en wat het moet opleveren. Zo leg je een stevig fundament en heb je altijd je antwoord klaar. 

In 5 stappen naar een
stevige contentstrategie

Stap 1: doelen stellen

Waar moet content in jouw organisatie aan bijdragen? Meer leads, meer sales, groter bereik, grotere merkbekenheid? In deze eerste stap verkennen we samen wat je doelen zijn, maar vooral ook of deze doelen realistisch zijn om met content te behalen. Contentmarketing is een fantastische strategie om je aan meer klanten en meer omzet te helpen, maar het kost tijd en geld om er succesvol in te zijn. Een realitycheck is altijd goed om te doen. Liever vooraf dan achteraf, toch?

Stap 2: je doelgroep in beeld

Persona’s die jouw ideale klant vertegenwoordigen zijn geen leuk hebbedingetje. Als je serieus aan de slag gaat met contentmarketing zul je bereik in gaan kopen om mensen te bereiken of content maken voor bepaalde kanalen. Waar zit je klant? Instagram, Facebook, TikTok of LinkedIn? Om je doelgroep goed te bereiken, stellen we samen persona’s op. En die persona’s zijn bij voorkeur geen van-achter-het-bureau-bedachte-mensen. Nee, als het even kan gaan we op zoek naar verhalen van echte klanten. Of in ieder geval van mensen in jouw organisatie die dagelijks met de klanten van jouw organisatie spreken. 

Heb je al persona’s?
Top!
Dan checken we samen of ze ‘echt’ zijn en of ze nog relevant en kloppend zijn.

Stap 3: van vreemde naar klant

Om je contentstrategie goed te ontwikkelen brengen we nauwkeurig in welke route klanten online afleggen: hoe maak je van online vreemden nieuwe klanten? Hoe en waar vind je zo veel mogelijk potentiële nieuwe klanten (waar hangen ze rond) en hoe krijg je ze vervolgens van de ene fase naar de andere?

Stap 4: content voor iedere fase

In een gezamenlijke sessie gaan we content mappen op de verschillende fases in de content journey.

Hierbij ontstaat er als vanzelf een verhaallijn voor de boodschap die jij je klanten op verschillende momenten en op verschillende kanalen wilt vertellen. En als we weten wat je boodschap is, kunnen we ook op zoek gaan naar verhalen die daar bij passen. Zo maken we je contentstrategie levendig en zorgen we dat je klant zich herkent in de verhalen die je gaat delen.

Je contentstrategie per fase geeft dus inspiratie én richting voor alles wat je de komende tijd gaat doen.

 

Stap 5: middelen en kanalen kiezen

Welke verhalen kun je gaan maken, hoe pak je ze aan, welke insteek kies je?

Maar ook: zit jouw doelgroep eigenlijk wel online, of kun je ze misschien veel beter met printproducten bereiken? 
Zijn ze eenvoudig te bereiken via je eigen media, of moeten we een betaalde advertentiecampagne inzetten in een bepaalde fase? En wat is daar dan het doel van?

Op basis van de inzichten stellen we de ideale mix vast van middelen en kanalen. 

Stap 6: KPI's: maak het meetbaar

KPI’s, zo’n heerlijk marketingwoord, maar je Key Performance Indicators zijn wel belangrijk. 

Hoe ga je meten of je content succesvol is? Meet je het aantal bezoekers, de tijd dat mensen op je site zijn, het aantal inschrijving voor je nieuwsbrief, of het bereik van je advertenties. Of wil je harde verkoopcijfers? 

Leg vast wat je wilt weten en meten om vast te stellen of en hoe succesvol je bent. 

Als je strategie meetbaar is, ben je klaar om mooie content te gaan maken. En, komt de vraag: wat levert dat nou op die content? Of: wat moet dat eigenlijk opleveren? Dan hoef je alleen je contentstrategie er maar bij te pakken.  

Hoe ziet succes er voor jou uit? 

Content maken voor je organisatie is serieuze business. Het kost veel tijd en veel geld. Logisch dus dat  je wilt weten of je content succesvol is. Om dat te kunnen vaststellen, moet je eerst vaststellen hoe succes er voor jou uitziet. Ik help je graag bij jouw definitie van succes  en het uitstippen van jouw succesverhaal.

Femke Nales | Storypro

femkenales@storypro.nl

06 38532891