47 redenen om als ondernemer te bloggen
Bloggen? Is dat niet heel erg 2004? Ja, dat klopt. Het is heel erg 2004, heel erg 2010, maar ook nog steeds heel erg 2021 en ik durf te voorspellen dat het ook nog heel erg 2025 zal zijn. Waarom? Omdat content een blijvertje is en de blog een vorm van content is waar je ook de komende jaren alle kanten mee op kan. Zeker als je ondernemer bent is bloggen nog altijd een aanrader: 47 redenen.
1: Naamsbekendheid en nieuwe klanten
Noem het brand awareness, noem het naamsbekendheid of gewoon zichtbaarheid. Als ondernemer kun je nog zoveel geweldige dingen doen, als niemand weet dat je bestaat, is er geen business. Als je blogt laat je je als bedrijf continu zien aan de buitenwereld. Tja, zo simpel is het
2. Top of mind blijven bij bestaande klanten
Of je nu interieurstylist bent of belastingadviseur, een webshop runt of coaching en trainingen verzorgt. Je bestaande klanten kennen je al, ze hebben al eens zaken met je gedaan. De kans dat ze iedere week spontaan aan jou of je bedrijf denken is vrij klein. Door te bloggen blijf je op hun radar. Veel business komt nu eenmaal van je (trouwe) bestaande klanten. Door regelmatig te bloggen over je producten of diensten, herinner je ze simpelweg aan je bestaan. Maar wek je ook interesse op voor de dingen waar ze al eerder interesse voor hadden. Met een blog vergroot je niet alleen de kans op nieuwe business, je haalt ook meer business uit je bestaande klanten. Vergeet die trouwe groep zeker niet!
3. Je werkt bewust en actief aan je eigen marketing
Druk, druk, druk. De dagen zijn altijd gevuld, en die blog staat op het lijstje ‘ooit, als ik tijd heb’. En dan: waar begin je? Waar moet je voor kiezen? Er is al zo veel, wat heb jij nog toe te voegen? Begin gewoon met die blog: het is een stevig marketingfundament, ook voor al het andere wat je ‘ooit’ nog van plan bent. Met een blog zet je marketing wekelijks op je agenda. Dat hoeft niet ingewikkeld en niet duur te zijn, als bedrijf heb je al een website en het toevoegen van een blogpagina is zo gepiept. Dus begin met het maken van die blog, zoek geschikte foto’s, ga je blog delen.
4. Versterken van je positionering
Zodra je gaat bloggen, word je gedwongen na te denken over jezelf, over wat je nou eigenlijk doet en waarom. Want je moet kiezen waar je over gaat schrijven. Essentiële vraag daarbij: wat heb ik eigenlijk te vertellen? En hoe ga ik dat vertellen? Dat proces is nuttig, want het dwingt je om je eigen positionering weer eens tegen het licht te houden. Maar ook om je concurrentie nog eens goed te bestuderen. Waar sta jij ten opzichte van anderen in jouw markt, hoe onderscheid je je? Hebben zij een blog, hoe communiceren zij met hun doelgroepen, zijn ze daarin succesvol?
5. Up to date blijven in je vakgebied
Over anderen gesproken. Weet jij precies wat je concurrenten uitspoken? Waar ze mee bezig zijn, wie voorop loopt? Ben je altijd compleet up to date van de laatste trends in je vakgebied? Ik garandeer je dat je als een spons alles gaat opnemen wat er in jouw vakgebied en branche gebeurt zodra je begint met bloggen. Bloggen maakt tegen wil en dank nieuwsgierig, je gaat een antenne ontwikkelen voor onderwerpen. Als je de smaak te pakken krijgt, wil je meer weten, want er wacht weer een nieuwe blog en inspiratie is altijd welkom. Research is een wezenlijk onderdeel van bloggen: nu sla je twee vliegen in één klap, je bent zelf weer op de hoogte en je hebt weer iets te vertellen.
6. Je blijft jezelf ontwikkelen
Een leven lang leren? Door te bloggen ontwikkel je jezelf voortdurend. Wat ik zelf een absoluut voordeel vind is dat je al schrijvend merkt wanneer en waar je kennis eventueel tekort schiet en waar je dus moet bijleren. Dat bijleren hoeft niet meer in de traditionele schoolbanken. Ik schrijf me regelmatig in voor webinars en online trainingen van inspirerende vakgenoten overal ter wereld, ik lees e-books en luister podcasts. Daar leer ik niet alleen van, het levert ook altijd nieuwe onderwerpen en inzichten op die interessant zijn om te vertalen in blogs of online artikelen.
7: Het maakt je creatiever
Toen ik aan deze blogpost begon had ik mezelf als ambitieus doel gesteld om 25 redenen op te sommen waarom je als ondernemer moet bloggen. Het werden er 47. Je verrast jezelf vaak als je blogt, omdat je jezelf dwingt om ergens wat dieper over na te denken. De eerste tien redenen kraken je hersenen en daarna rolt de ene reden na de andere eruit. Dat is het creatieve proces en dat is geweldig, vind ik. Alles zat al in je hoofd, maar het is alsof je een ladenkast opentrekt waar je al heel lang niet in hebt gekeken.
“Creativity is intelligence having fun”
– Albert Einstein
8. Je gaat nog meer kansen zien
Als ondernemer ben je ondernemer omdat je kansen ziet. En als je je continu verdiept in alles wat er in je vakgebied gebeurt, ga je vanzelf verbanden zien, nieuwe kansen en mogelijkheden borrelen op, dingen die voor jouw business ook heel interessant kunnen zijn. Alle research en het schrijfwerk levert je behalve zichtbaarheid dus ook heel wat interessante hersenspinsels op, die vroeg of laat kunnen leiden tot nieuwe producten of diensten.
9. Je maakt jouw expertise zichtbaar
Heel veel vragen die ik als professional krijg van de mensen die ik help zijn hetzelfde. Voor mij zijn ze na al die jaren volkomen logisch, want ik ben er dag in dag uit met dit vak bezig, het is mijn werk. Voor jou geldt dat ook, want dat is per definitie waar ondernemen om draait: je voegt waarde toe. Als je geen waarde toe zou voegen, dan zou het snel gedaan zijn met je bedrijf. Een blog maakt je expertise publiek en zichtbaar voor iedereen die er in geïnteresseerd is. En het mooie is dat je voor veel uitdagingen al heel gericht oplossingen kunt bieden in je blog.
10. Je bouwt autoriteit op als expert
Thought leader. Dat is zo’n woord wat altijd komt bovendrijven als het gaat om redenen om te bloggen als bedrijf. En ja, autoriteit opbouwen als de expert is zeker een geweldig voordeel van bloggen. Maar de nummer 1 autoriteit worden is voor de marathonlopers, je moet het dus even volhouden en wat in huis hebben om die status te bereiken. Maar het is een langetermijnstrategie die zeer zeker de moeite waard is. En je hoeft niet de nummer 1 van de wereld te worden, als jij de nummer 1 bent voor laten we zeggen 1000 mensen dan is dat ook heel waardevol.
11. Je helpt mensen met je kennis
“Wat? Gratis mijn kennis weggeven?” Jup. Het is niet zo dat je alles weggeeft, natuurlijk niet. Maar je deelt wel kennis waar mensen naar op zoek zijn, waardoor je interesse wekt voor je producten en diensten. Het waarom is heel eenvoudig. De wereld is veranderd. Twintig en misschien zelfs tien jaar geleden nog, pakten we de telefoon als we op zoek waren naar iets wat we nodig hadden of wilden. Je belde een aardige meneer of mevrouw van een bedrijf om informatie in te winnen. Nu tikken we alles in de zoekbalk van Google. We hebben al heel wat afgespeurd voor we de telefoon pakken (als we die nog pakken). Als jouw branche nog niet zo competitief is online, dan heb je geluk: er ligt een niet te missen kans. Pak ‘m!
12. Je biedt extra klantenservice
Met een simpele FAQ-pagina op je site waarin je veelgestelde vragen beantwoordt kun je al veel extra service verlenen. Maar een blog biedt de mogelijkheid om op regelmatige basis die extra service te verlenen en te verdiepen. Krijg je een vraag van een klant, denk dan meteen: hé, is dit een blogonderwerp? Het antwoord is eigenlijk altijd: ja! Als iemand met een vraag worstelt, dan worstelen anderen daar waarschijnlijk ook mee. Heb jij het antwoord, dan help je daar mensen mee in je blog. Zo is je blog ook een verlengstuk van je klantenservice. (En geweldig voor je SEO, maar daarover later meer.)
Leren bloggen als de expert?
13: Je geeft je bedrijf smoel
Als ik zaken met iemand doe, doe ik geen zaken met een stapel stenen of een fancy bedrijfsnaam. Ik doe zaken met de mensen die er werken. Als dienstverlener is dit echt belangrijk, jij bent namelijk het bedrijf. Jij verleent de dienst waar ik voor betaal. Maar ook als je producten verkoopt in een webshop wil ik het liefst weten wie je bent. Door te bloggen geef je je bedrijf letterlijk smoel: je laat de mensen zien in je bedrijf. Niet alleen wie ze zijn, maar ook wat ze kunnen, wat ze weten en waarom ze – als het goed is – heel gepassioneerd hun werk doen. Mensen houden nou eenmaal van mensen. En helemaal van gepassioneerde mensen.
“There is no business, there are only people. Business exists only among people and for people”
– James Autry
14. Persoonlijker communiceren
Misschien ben jij de meest unieke, meest creatieve, meest getalenteerde en de allerallerbeste. Een blog helpt je verder dan alleen die woorden. Met een blog kun je levend bewijs bieden, abstracte woorden concreet maken, door voorbeelden te beschrijven, ervaringen te delen, cases uit te diepen. Als je dat goed doet, heb ik die abstracte woorden niet eens nodig, dan lees ik tussen de regels door: goh, wat creatief, innovatief, uniek of enthousiast. In een blog is het makkelijker om dat resultaat te bereiken bij je lezer dan met je webteksten. Een blog is persoonlijk, dus je communiceert automatisch authentieker en niet zo formeel of salesy als je webcopy.
15. Je bent er in ieder fase voor je klant
Nu we het toch over salescopy hebben. Ik zie dat ontzettend veel online communicatie zich richt op directe harde conversie. De ‘koop nu’-boodschappen die je meteen in je gezicht krijgt zodra je een site bezoekt. De gemiddelde conversiecijfers van websites liggen tussen de 2% en 5%. Laat dit even op je inwerken: tussen de 2% en 5% van alle bezoekers die op je website belanden ondernemer een vorm van actie. Dat betekent dus dat minstens 95% geen boodschap heeft aan jouw ‘koop-nu’-boodschap. In het slechtste geval jaag je de mensen zelfs weg als je hier heel agressief op inzet. Veel mensen hebben even tijd nodig om hun opties af te wegen, ze zitten in een andere fase en hebben bijvoorbeeld extra informatie nodig. In een blog kun je die informatie heel goed geven. Grote kans dat die mensen een dag, een maand of misschien een half jaar later alsnog besluiten bij je aan te kloppen.
16. Met je blog ben je altijd aan het netwerken
Een blog vervangt het ouderwetse ‘live’ netwerken zeker niet. Maar het draagt er absoluut aan bij. Iedere keer als jij met een blog van je laat horen binnen je online netwerk, ben je aan het netwerken. Je laat zien waar je als professional mee bezig bent, hoe je over bepaalde zaken denkt, ventileert je mening of deelt iets waardevols. Dit kan tot mooie dingen leiden: klussen, samenwerkingen, nieuwe ontmoetingen met gelijkgestemden. En dat zonder dat je allerlei borrels en netwerkevents afstruint. Het leuke is namelijk dat je in één keer veel meer mensen bereikt. Op offline netwerkbijeenkomsten doe je het goed als je tien mensen spreekt. De kans dat je met je blog meer dan tien mensen ‘spreekt’ is een stuk groter.
17. De kwaliteit van offline netwerken neemt toe
Als je regelmatig blogt heb je lezers, lezers die in je netwerk zitten en die je dus ook in ‘het echie’ tegen het lijf loopt. Goede blogs leveren gespreksstof op waarmee je met vakgenoten of klanten direct meer de diepte in kunt. Ze weten al wie je bent en wat je doet, het verbetert dus de kwaliteit van gesprekken met de mensen in je netwerk. Wat ook erg leuk en handig is, als je met iemand gesproken hebt over iets in je business en je hebt er al eens een uitgebreide blog over geschreven? Dan is het eenvoudig om nog even een mailtje te sturen met een linkje naar je blog, waarin uiteraard hele bruikbare en relevante informatie staat voor de persoon in kwestie. Zo houd je de conversatie altijd op een prettige maar ook inhoudelijke en professionele manier op gang.
18. Je kweekt ambassadeurs
Net zoals jij zelf wel eens mensen doorverwijst naar collega’s in hetzelfde vakgebied, doen anderen dat ook. Ik krijg bijvoorbeeld wel eens de vraag of ik ook foto’s maak. En die maak ik zeker, maar dat zijn nogal kneuterige kiekjes. Dus als die behoefte er is bij een klant, verwijs ik ze met liefde door naar collega-professionals, waarvan ik weet dat ze steengoede foto’s maken. Het hebben van een professsionele ‘online presence’ in de vorm van een blog helpt de klant die jou (nog) niet kent om alvast kennismaken, te weten wie je bent, waar je voor staat, welke kennis en expertise je hebt en wat je verkoopt.
19: Je blog is een 24/7 salestool
Een blog werkt dag en nacht als salestool, zeven dagen in de week. En de levensduur van een blog kan extreem lang zijn als je je richt op het helpen van mensen. Als je antwoorden biedt op vragen die (potentiële) klanten hebben, is dat een reden voor veel mensen om met jouw bedrijf in zee te gaan. Misschien niet direct, maar je staat op hun netvlies. En daar begint het mee, dat mensen je leren kennen. Een belangrijk marketingconcept is ‘know, like, trust’. Als mensen je leren kennen, gaan ze je zien en waarderen en daardoor vertrouwen.
“What helps people, helps business”
– Leo Burnett
20. Je wordt vindbaarder online
Met iedere blog die je publiceert, publiceer je een extra pagina op Google. Iedere pagina op Google is een extra ingang of instappunt naar jouw website. Als je dit op je laat inwerken snap je waarom blogs zo waardevol zijn voor je vindbaarheid online. Als je 1 blog per week schrijft, creëer je dus 52 extra ingangen naar je website. Daarnast houdt Google van verse content, maar ook van teksten die menselijk geschreven zijn. Voor je SEO (search engine optimization) zijn blogs dus een zegen. Google indexeert graag relevante en actuele resultaten. Als je waarde toevoegt en met jouw blog vragen beantwoordt die mensen ook in zoekmachines regelmatig stellen, dan is de kans een stuk groter dat je komt bovendrijven in de zoekresultaten.
21. Je blog werkt langer dan je Adwords-campagne
Wat ik nog steeds vaak hoor: bloggen kost veel tijd en als we het maken van content uitbesteden zijn we al snel een paar duizend euro lichter. Content wordt nog niet altijd op waarde geschat. Dat is begrijpelijk, want een blog levert je niet zo snel resultaat als bijvoorbeeld een Google Adwords-campagne. Maar zodra jouw Google Adwords-campagne stopt, en je geen geld meer betaalt om vindbaar te zijn, zakt je traffic meestal (nou ja, bijna altijd) onmiddellijk in. Je betaalt namelijk voor iedere klik en voor de tijd dat je zichtbaar bent. Een goede blog levert misschien geen instant succes en zeker niet die keiharde conversie, maar die eenmalige investering blijft altijd zichtbaar in de zoekmachines en blijft voor je business werken. Ook over 5 jaar kan het nog bijdragen aan je marketingdoelstelling. Dus als je investeert in Adwords (wat een supergoede keuze kan zijn), investeer dan ook zeker in je content.
22. Je genereert extra traffic naar je website
Het is best vreemd dat er veel geld naar het bouwen en ontwikkelen van je website gaat, maar dat er daarna nauwelijks meer iets gebeurt. Het is een beetje alsof je een Ferrari aanschaft, er bewonderend naar kunt kijken, maar nooit de weg opgaat om een ritje te maken. Met een blog ga je echt de weg op, je gaat meters maken en de site voor je laten werken. Een blog is de magneet waarmee je mensen naar je website trekt.
23. Je strooit broodkruimels naar andere pagina’s
Natuurlijk wil je niet dat mensen na het lezen van je blog direct weggaan, je wilt dat ze nog even blijven rondhangen. Zo heb ik zelf ‘toevallig’ een training ‘blogs en online artikelen schrijven als de de expert’, die best interessant kan zijn voor jou als je geïnteresseerd bent in je eigen zakelijke blog. Met een blog kun je dit soort broodkruimels strooien naar andere pagina’s van de website, mensen nieuwsgierig maken en niet alleen bezoekers op je blog, maar ook op je andere – meer commerciële pagina’s – krijgen. En, eerlijk is eerlijk, da’s toch een voorname reden van je website als ondernemer.
24. Je blog helpt met je emailmarketing
Net als bloggen blijft emailmarketing heel waardevol. Het is moeilijk om telkens weer al die mensen naar je blog te lokken, maar als mensen zich graag inschrijven voor je nieuwsbrief omdat je veel waarde voor ze toevoegt, omdat ze niets willen missen van wat jij deelt? Dan bouw je langzaam maar zeker je eigen publiek op, waar je – en dit is heel belangrijk – altijd alle regie over hebt. Op gezette tijden krijgen mensen jouw informatie in hun mailbox. Als je je bereik compleet opbouwt op social media heb je daar veel minder controle over. Kijk alleen maar naar hoe moeilijk het is geworden om met je bedrijfspagina op Facebook om mensen te bereiken (zonder te betalen voor dat bereik).
25: Een blog levert je keiharde data op
Wat slaat wel aan en wat slaat niet aan bij je lezers? Wie zijn de lezers eigenlijk? Zijn dat je ideale klanten? Waar komen ze vandaan? Hoe oud zijn ze, welke interesse hebben ze? Zijn er mensen die heel vaak terugkomen? Bereik je wel de juiste mensen? Met een tool als Google Analytics krijg je snel en goed inzicht in wat wel en niet werkt. Die data is nuttige klantinformatie. Op basis van die data kun je jezelf blijven verbeteren en steeds beter op de behoeften inspelen in jouw markt. Je krijgt dus een extra monitor op basis waarvan je je business kunt sturen.
“Without data you’re just another person with an opinion”
– W. Edwards Denning
26. Je inspanningen worden meetbaar
Marketing en communicatie zijn altijd kostenposten geweest waar veel geld naartoe ging, maar waarvan je nooit zeker wist wat het opleverde. Online is de wereld geheel meetbaar geworden. Je kunt (moet zelfs) doelen stellen en dankzij de data die je krijgt kun precies zien wat je online inspanning oplevert. Dat geldt ook voor blogs. Wel een kleine kanttekening en spoiler alert hierbij: bloggen is een langetermijnstrategie, verwacht dus niet dat je binnen drie dagen een omzetstijging ziet van 50%. Just saying…
27. Meer mogelijkheden met online marketing
Bezoekers die op je site komen kun je 90 dagen blijven volgen. Dat heet remarketing. Of je het al inzet of niet, je kent het fenomeen zeker weten. Als je een avondje hebt zitten surfen op zoek naar een vakantie of nieuwe schoenen, zie je de werken erna overal de vakantiebungalow of enkellaarsjes voorbij komen. Op nieuwssites, op Facebook, overal waar je rondhangt online zie je opeens die laarsjes en bungalow. Remarketing kun je op heel veel manieren, agressief en subtiel, inzetten om de bezoekers die al een keer of vaker op je website zijn geweest te herinneren aan je bestaan. Je kunt zelfs een speciale aanbieding voor ze maken. Daarvoor heb je wel een continue stroom bezoekers nodig. Een blog helpt om die bezoekersstroom op gang te krijgen en je funnels gevuld te houden.
28. Je hebt iets inhoudelijks te delen op je socials
Oioi, al drie weken niets op social media geplaatst? Ja, je moet nodig weer eens iets op Facebook, LinkedIn of twitter plaatsen. Maar wat? In veel organisaties is het niet eens onwil om niks te plaatsen. Maar wat moet je nu weer plaatsen? Voor je het weet post je weer iets waarvan je eigenlijk denkt: mhh, niet het meest interessante nieuws waarschijnlijk, maar hey, we zijn weer even zichtbaar. Zodra blogs een vast onderdeel zijn van je marketingkalender, heb je dat probleem meteen opgelost. Je deelt iets zinnigs, iets om trots op te zijn. Net als je website is ook ieder social media-kanaal niets zonder content, je blogs zijn online brandstof om de boel letterlijk aan de praat te houden.
29. Je krijgt ook inhoud voor je nieuwsbrief
Als ik iets veel meemaak in de praktijk dan is het die ‘vervelende’ nieuwsbrief die weer de deur uit moet. Die nieuwsbrief op zich is niet zo vervelend, wel de vraag wat er in vredesnaam in moet? Als je focus niet ligt op het maken van content, zoals het schrijven van blogs maar ook simpele nieuwsberichten, is het maken van een nieuwsbrief ontzettend veel werk. Logisch, want je moet opeens flink aan de bak en content produceren om iets te versturen. Ik kan niet vaak genoeg zeggen hoe jammer dit is. Het gaat vaak ten koste van de kwaliteit van je nieuwsbrief. Het versturen ervan wordt uitgesteld, waardoor je soms maanden niks de deur uit doet. En als de kwaliteit van je content niet goed genoeg is, loop je het risico dat mensen zich uitschrijven.
30. Je blog dwingt je om content te plannen
Ga je bloggen, dan ga je een commitment aan met jezelf en als je in een grotere organisatie werkt, een commitment met je collega’s. Dat betekent dat je naar een vast ritme toewerkt, bijvoorbeeld iedere week 1 of 3 blogs. Allemaal heel planbaar werk, als je het maar agendeert en mensen verantwoordelijk maakt. De kracht van deadlines kennen we allemaal, dan kan er opeens heel veel. Je marketing en communicatie is opeens een stuk consistenter, je social media-posts worden beter, je nieuwsbrief is opeens gevuld. Heel veel dingen worden er eenvoudiger en leuker door.
31: Je bouwt met je blog aan je eigen fanbase
Met die planning, met die mooie blogs die maar blijven komen, bouw je langzamerhand een publiek op. Jouw eigen publiek van mensen die oprecht geïnteresseerd zijn in wat jij te vertellen hebt. Dit is zo extreem waardevol. Je eigen publiek is al betrokken bij jou en je bedrijf en dat maakt alles wat je deelt zo veel effectiever. Als je je verwachtingen blijft waarmaken, en mensen helpt, inspireert of iets leert met je blogs, ga hoe dan ook fans krijgen. En die fans zijn niet te koop, nergens, die moet je verdienen.
“Without data you’re just another person with an opinion”
– W. Edwards Denning
32. Kans op free publicity neemt toe
Met 15 jaar ervaring als journalist, weet ik dat er voor journalisten niets zo prettig is als experts die online goed vindbaar zijn. Er is altijd wel een onderwerp waarvoor je op een redactie snel een quote wilt scoren. Als economieredacteur had ik mijn vaste netwerk van specialisten, maar ik wilde niet keer op keer dezelfde bellen. Google is dan je beste vriend. Als blijkt dat jij toevallig net een blog hebt geschreven over een onderwerp waar de journalist aan werkt? Schrik dan niet dat er op een dag een journalist aan de lijn hangt die daar graag even met jou over wil babbelen.
33. Je ondersteunt al je andere marketing
Misschien adverteer je al. Met Google Adwords, op social media of in dagbladen. Een blog is dan een geweldige aanvulling. Want wat als het je lukt om de aandacht te trekken van een potentiële klant? Vinden ze dan op je website wat ze zoeken? Ook als ze, zoals ik punt 15 schreef, nog niet helemaal koopklaar zijn? Een blog is niet direct gericht op verkoop, maar kan een lezer wel net het laatste zetje geven of de informatie geven die mensen zoeken, waardoor ze op een later moment graag bij je terugkomen.
34. Werk met je blog aan employer branding
Heb je moeite het juiste talent aan te trekken? Dan is een blog zeker iets om te overwegen. Het geeft nieuwe werknemers de kans om een kijkje achter de schermen te nemen, wie zijn de mensen die er werken? Waar zijn ze mee bezig, over welke onderwerpen schrijven ze? Een blog geeft dat leuke informele kijkje achter de schermen. Een blog op z’n best weerspiegelt een cultuur, een ambitie, een sfeer, maar ook een missie en visie van je bedrijf. Het is je ongoing corporate story. En als de sfeer en cultuur aanspreekt in de blogs die jij post, kan dat maar zo een reden zijn voor het talent om toch eens met jouw organisatie in gesprek te gaan.
35. Een blog helpt met je interne communicatie
Interne communicatie is in veel organisaties nogal een worsteling, intranetsites die nauwelijks gelezen worden, met heel veel boodschappen die toch best wel belangrijk zijn. Maar wat als je collega’s bloggen? Over de dingen waar ze mee bezig zijn, de dingen die ze als team voor elkaar gebokst hebben, een mooie case die ze uitleggen. Dat maakt je niet alleen trots, het is leuk om samen aan te werken en geweldig om ook samen met de buitenwereld te delen. En dit voordeeltje pik je gewoon even mee als neveneffect.
36. Bloggen is goedkope vorm van marketing
Er wordt vaak geroepen: bloggen is gratis marketing. Mwah, gratis zou ik het niet noemen, het kost namelijk tijd om het goed te doen en tijd is geld. Maar het is wel één van de goedkoopste vormen van marketing. Je kunt het namelijk helemaal zelf doen zonder dure experts. En blogs vervliegen minder snel dan snelle social media-berichten of eenmalige advertenties in bladen en kranten, je schrijft ze namelijk voor je eigen website en bouwt een archief op dat altijd is te raadplegen en vinden voor iedereen die er naar op zoek is. Denk aan al die ingangen die je creëert voor al die mensen die op Google zoeken naar oplossingen voor hun problemen.
37: Mensen haten reclame en houden van verhalen
Reclame, de meeste mensen gruwen ervan. Het is ook nogal opdringerig, en vooral vaak ongeloofwaardig. Mensen houden wel van verhalen, van echte mensen. Daarom zijn blogs zo geweldig. Je vertelt verhalen. En natuurlijk geen verhalen die op reclame lijken, nee je inspireert, deelt kennis, leert mensen misschien iets, zorgt dat ze anders naar bepaalde thema’s gaan kijken, je maakt ze een stukje slimmer of wijzer. Dat vinden mensen prima. Sterker nog, dat vinden mensen prettiger, want ze hebben er iets aan, dat wekt vertrouwen en maakt je als bedrijf geloofwaardig.
“In teaching others we teach ourselves”
– Gezegde
38. Verhalen beklijven beter dan de feiten
We zijn geneigd om te overtuigen met feiten. Liefst in indrukwekkende taartdiagrammen, met cijfers die alles haarfijn onderbouwen, argumenten waar geen speld tussen te krijgen is. Maar die informatie is vaak niet de manier om mensen echt te bereiken, daarmee bedoel ik, emotioneel te bereiken. Want het is een feit, als we het er toch over hebben, dat mensen nogal emotioneel zijn als het gaat om beslissingen nemen. Verhalen onthouden we beter, ze blijven hangen, ze raken ons meer. Dat is al eeuwen zo en geldt zeker in deze drukke online wereld. Blogs bieden de kans om wat jij te vertellen hebt te verpakken in een verhaal.
39. Je blogcontent is altijd herbruikbaar
Een blog is geen vluchtige tweet, sterker nog, als je langere tijd blogt, kun je 10 blogs over eenzelfde onderwerp bundelen in een e-book. Maak je een relatiemagazine of online magazine, je blogs kunnen prima in het magazine worden doorgeplaatst. En wat te denken van je jaarverslag? De research die je steekt in je blog en al het materiaal dat je al hebt? Waarom zou je daar geen interessante infographic van maken, een presentatie in Powerpoint (die je vervolgens weer deelt via Slideshare), een video-animatie, een quote voor Instagram. Een blog kan zelfs prima als advertorial dienen, online of in een dagblad. Zie een blog dus zeker niet als een eendagsvlieg, want je kunt er telkens naar blijven verwijzen en allerlei ‘spin-offs’ van maken.
40. Het maakt niet wat voor bedrijf je hebt
Toen ik vorig jaar de schilder over de vloer had, begon ik over bloggen. Tja, zelfs met schilders kom ik daar dan op uit. Want al die ‘before’ and ‘afters’ van woonkamers, keukens en slaapkamers, dat is bloggoud! Er zijn niet voor niets zo veel populaire interieurblogs, make-over-programma’s, we vinden het leuk om te zien hoe mooi we dingen kunnen maken, hoe dingen veranderen. Als je als schilder alleen maar een foto vooraf en foto achteraf maakt, iedere keer dat je ergens aan het werk gaat, heb je al een geweldige (foto)blog te pakken. Het maakt dus echt niet uit wat voor bedrijf je hebt: over alles is een blog te maken.
41. Als zzp’er of mkb’er heb je een streepje voor
Met een blog hoef je niet op te boksen tegen de Ikea’s van deze wereld. De grootste charme van een blog is het persoonlijke karakter. Grote merken vinden ‘personal branding’ moeilijk. En dat is begrijpelijk, want wat als het gezicht van Ikea opeens bij Mediamarkt gaat werken? Veel blogs van de grote merken zijn daarom nogal corporate en anoniem. De marketing en communicatie gaat daar over heel veel schijven, zoals dat dan zo mooi heet. Waardoor ze minder wendbaar zijn dan jij, als kleinere organisatie. Doe daar zeker je voordeel mee. Want juist de charme van de kleinere ondernemer is iets waar consumenten heel gevoelig voor zijn.
42. Door je blog verplaats je je weer in de leek
Kennis is ook een valkuil. Wat voor jou doodgewoon is, is voor mensen die jouw vak niet uitoefenen soms een hele puzzel. Een blog zorgt ervoor dat je weer even in de schoenen gaat staan van de ‘leek’, iemand die niet zoals jij dagelijks bezig is met marketing, met schilderen, met belastingaangiftes. Je gaat in je communicatie terug naar de basis, naar waar het werkelijk om gaat, waarmee je mensen helpt. Hoe simpel het voor jou ook lijkt, veel organisaties slaan deze dummy-fase helemaal over, waardoor mensen blijven zoeken naar informatie die voor jou voor de hand ligt, maar hen verder op weg kan helpen.
43: Je hoeft geen J.K. Rowling te zijn
“Leuk, dat bloggen, maar niet voor mij, ik kan niet zo goed schrijven.” Dat hoor ik zo vaak. Is dat wat je tegenhoudt? Je hoeft echt geen literaire uitblinker te zijn, als je verhaal maar authentiek is, aansluit bij wat je lezer wil en vooral wat toevoegt. Is schrijven echt niet je ding, maar ben je een natuurtalent voor de camera, dan kun je ook gaan vloggen. Hoor je van mensen dat je zo’n mooie stem hebt of dat ze aan je lippen hangen als je een verhaal vertelt, dan is een podcast misschien wel helemaal jouw ding. Er zijn veel manieren om te bloggen, om je verhaal te vertellen. En als je er echt geen tijd of geen zin in hebt, kun je het ook nog uitbesteden.
“Either write something worth reading or do something worth writing”
– Benjamin Franklin
44. Bloggen kun je leren
Wauw, heb ik dat geschreven? Dat hoor ik vaak als mensen een schrijftraining volgen. Bloggen is een skill die je net als andere skills kunt leren. Je kunt leren hoe je aan onderwerpen komt, hoe je inspiratie vindt en houdt, hoe je een kort of groter artikel structuur geeft, hoe je publiek op kunt bouwen met je blog, hoe je doelen kunt bereiken voor je business met bloggen. En ja, toevallig – heel toevallig – bied ik ook zo’n blogtraining aan.
45. Bloggen is gewoon leuk
Bloggen is een interessant proces, je bent scheppend bezig, je maakt iets van niets. Je hebt concreet en tastbaar resultaat, iets wat helemaal van jou is, met jouw unieke stempel erop. Jouw gedachten, jouw kennis, jouw ervaring, jouw stem, jouw persoonlijkheid, alles van jezelf klinkt erin door. Je geeft iets van jezelf aan anderen. Dat kan heel veel voldoening geven. Het leuke is dat je er steeds beter in wordt, dat je feedback krijgt op je blogs en dat je gaat merken dat mensen waarderen dat je je kennis met ze deelt.
46. Je blijft je concurrent voor
Voor veel bedrijven is de concurrentie een reden om toch maar in actie te komen. Want de grootste concurrent, het advocatenkantoor 30 kilometer verderop, is opeens heel actief geworden online en goh, nu je ziet wat zij doen, denk je toch: ja, dat is fraai, dat ziet er goed uit, dat moeten wij toch ook maar eens doen. En snel. Het zijn van die wake-up-calls die je krijgt als je zelf met hele andere dingen bezig was. Uit onderzoek in Amerika blijkt dat ondernemers die bloggen veel meer leads krijgen dan concurrenten die niet bloggen. Dus groot gelijk om snel in actie te komen. Beter nog? Je concurrent een stapje voorblijven, en als dat niet meer kan, meteen inhalen door het nog beter te doen dan zij. Want lang leve het internet: je kunt de kunst gewoon afkijken.
47. Een blog is je online opstapje naar meer
Er kan zo ontzettend veel online waarmee je meer business voor je organisatie kunt genereren. Zo veel dat het ook behoorlijk overweldigend kan zijn. Waar begin je? Een blog is een prima begin, een mooi fundament om te leggen. Goede content op je site is een investering die ook andere investeringen in online marketing veel rendabeler maakt. De perfecte eerste steen dus waar je nog veel bouwstenen op kunt stapelen.