JOURNALIST IN MARKETINGLAND

FEMKE NALES

FEMKE NALES

STORYPRO

Als klein meisje wilde ik stewardess worden. De wereld rond in zo’n kek blauw pakje met bijpassende hakken. Tot ik negen werd en van mijn opa een typemachine cadeau kreeg. Achter die grote oude Underwood wist ik het.
Als ik later groot was, zou ik schrijfster worden.
Nee, journalist!
Dat werd ik.

Met de meisjesdroom is het goed gekomen
Vijftien jaar lang heb ik als journalist gewerkt. Eerst bij De Gelderlander, daarna bij De Twentsche Courant Tubantia. Ik werkte op de nieuwsdienst, was zes jaar lang economieredacteur, zette een redactie datajournalistiek en gaf uiteindelijk leiding aan de redactie als nieuwsmanager. Daarnaast blogde ik voor Viva.nl en rondde ik in 2013 een opleiding tot docent creatief schrijven af.
Met die meisjesdroom en dat schrijven is het dus meer dan goed gekomen.

Hoe ik als journalist op de advertentie-afdeling belandde
In 2014 belandde ik als journalist op de advertentie-afdeling. Niet omdat ik de journalistiek beu was. Integendeel. Ik ben gewoon nieuwsgierig. Als economieredacteur raakte ik gefascineerd door online marketing. De marketingblogs die ik las hadden het steeds vaker over content. Ieder bedrijf was tegenwoordig een mediabedrijf. Reclame werkte niet meer. Bedrijven moesten denken als een uitgever, verhalen vertellen. Het was nogal stellig. Maar interessant genoeg om op de voet te volgen. Ondertussen sprak ik voor de krant veel ondernemers die zich afvroegen: wat moeten we toch met social media?
Daar kon en kan ik uren over praten, aan ideeën geen gebrek.

“YOU NEED EDITORS,
NOT BRAND MANAGERS”

Seth Godin

Contentmarketing, leg dat maar eens uit op een verjaardag
Bij mijn werkgever Wegener Media, de uitgever met 7 dagbladen en 200 huis-aan-huis-titels, zochten ze zo iemand. Want ook nationale adverteerders wilden meer met content. En als ze ergens denken als een uitgever dan is het bij een uitgever. Zo belandde ik in 2014 als journalist in marketingland: op de nieuwe afdeling contentmarketing.

Sinds 2014 houd ik me fulltime bezig met contentmarketing. Op verjaardagen heb je dan ineens wat uit te leggen. Als journalist had ik het maar makkelijk. Iedereen denkt dat je als een ware Kuifje de hele dag spannende complotten ontrafelt (mwah), als een idioot zit te rammelen op je toetsenbord (jup) en vooral met heel veel deadlines te maken hebt (iedere dag, ja).

Maar wat doet iemand die zich dag in dag uit bezig houdt met contentmarketing?
Ik werk rechtstreeks voor opdrachtgevers, maar ook voor reclame- en internetmarketingbureaus. Soms ben ik vooral strategisch bezig, bijvoorbeeld met het ontwikkelen van een contentstrategie waarbij al die mooie verhalen vooral ook marketingdoelen moeten dienen. Het creatieve gedeelte van het werk zit in het doen van research: wat doen jouw concurrenten al met content op hun sites en op social media. Waar kun je je mee onderscheiden in dat drukke online landschap, waar liggen de kansen? Welke onderwerpen moet je beslist oppakken als bedrijf, welke thema’s ga je claimen en hoe doe je dat zo goed mogelijk?

Meestal leidt dat tot een creatief concept of tot redactionele formats waarmee je als bedrijf een hele tijd vooruit kunt.

Een Kuifje 3.0, maar dan voor bedrijven en organisaties
Een andere keer geef ik ‘slechts’ advies of feedback, omdat het prettig is om even te kunnen sparren en te horen dat je op de goede weg zit met je contentmarketing. Of niet. Maar ook dat is nuttig.

Verder geef ik trainingen en workshops voor bedrijven, maar ook voor ZZP’ers die meer willen leren over contentmarketing. En natuurlijk sta ik nog altijd graag met de spreekwoordelijke voeten in de klei: ik schrijf. Van e-book tot blog, van interview tot Facebookpost.

Dus ja, een soort Kuifje 3.0, maar dan voor bedrijven en organisaties.

Verder ben ik vooral gewoon Femke. Een Achterhoekse in het Twentse Enschede. Getrouwd met Jan Paul, verliefd op New York, dol op risotto en ik heb altijd de laatste Netflixtip paraat.

Eens kennismaken?

Benieuwd wat ik met Storypro voor jou kan betekenen? Ik hoor graag je verhaal.

T: 06-38532891

M: femkenales@storypro.nl